- процедурите по изготвянето на общинския бюджет, т. нар. бюджетно планиране;
- финансово администриране;
- бюджетно счетоводство;
- бюджетен контрол;
- отчет за изпълнение на общинския бюджет.
Бюджетното осигуряване има своето място в аналитично-оценъчната част на Общинския план за развитие на община Медковец, тъй като то играе ролята на един от факторите гарантиращи нормални условия за развитието на всички онези дейности, които са на бюджетна издръжка. Такива са:
- издръжката на органите и структурите на местната общинска власт;
- образование, предучилищното възпитание и детски градини;
- здравеопазването;
- социално осигуряване и грижи;
- културни дейности;
- благоустройствените дейности;
За оценка на бюджетното осигуряване на община Медковец обект на обобщени анализи са основните параметри на отчетите на общинските бюджети за последните 3 години: 2002, 2003 г. и 2004 г., както и планираните средства, заложени в бюджета за 2005 г.
Предмет на разглеждане са размерите и структурата както на приходната, така и на разходната част на общинските бюджети за посочените години.
От началото на 2003 г., стартира финансовата децентрализация на общините. Чрез нея от една страна се определиха и разделиха дейностите, изпълнявани от органите на местната власт на делегирани от държавата дейности и на общински дейности, а от друга страна се определиха източниците за финансиране на разходите за тези дейности: държавни дейности, чрез преотстъпения данък върху доходите на физическите лица и чрез обща допълваща субсидия, а общинските дейности – чрез местни данъци и не данъчни приходи и обща изравнителна субсидия. В допълнение бяха изработени и приети национални стандарти за издръжка на държавните дейности, като конкретните натурални и стойностни показатели за всяка община се регламентираха в Постановление на Министерски съвет за изпълнението на държавния бюджет на Република България.
Размерът на бюджетните ресурси се определя на базата на очакваните собствени (данъчни и неданъчни) приходи в бюджета. Община Медковец подобно на преобладаващата част от останалите общини в страната допълва размера на своите бюджетни приходи и по линия на трансфера (субсидията) от Републиканския бюджет.
Втората важна страна, засягаща структурата на общинския бюджет е във възможно по-високата степен на обективизиране на потребностите от бюджетни финансови ресурси, необходими за развитието и издръжката на социалните и благоустройствени дейности и мероприятия.
Бюджетни приходи
Анализът на приходните части на бюджетите на община Медковец за периода 2003-2005 г. показват, че планираните средства в приходната част на бюджетите за съответната година са в следните размери:
2003 г. - 990 хил. лева;
2004 г. – 1 057 хил. лева;
2005 г. –1 235 хил лева.
В Общинските бюджети на община Медковец, за трите бюджетни години по съответен начин са структурирани финансовите средства, осигурявани за бюджета посъответните приходоизточници.
В групата на собствените приходоизточници, основно място до 2003 г. заемат данъчните приходи. Те имат съответна вътрешна структура и се диференцират на приходи от данък върху доходите на физическите лица, приходи от имуществени данъци, приход от данък върху превозните средства, пътен данък и др. С въвеждането на винетна такса от края на 2004 г. отпада като приходоизточник към данъчните приходи и пътния данък. Това доведе до значително намаляване на относителния дял на данъчните приходи. Второто направление, по което се осигуряват постъпления в общинския бюджет от местни приходоизточници са неданъчните приходи. Те включват общинските такси и глоби, вноски от прихода от общински фирми, наеми от общинско имущество, лихви по текущи банкови сметки и т. н. Тяхното участие в приходната част на общинския бюджет е по-висока, от това на данъчните постъпления.
С въвеждане на новите структурни промени, с които се освобождават данъчните поделения от ангажимента за събиране на приходите за сметка на общината, все повече се очаква да променя структурата на приходоизточниците.
В съответствие с приемания ежегодно закон за държавния бюджет, субсидията за общината е обща допълваща, обща изравнителна и целева за капиталови разходи. Върху размера на получаваните субсидии общината не може да оказва влияние. Община Медковец разчита най-вече на субсидия от Републиканския бюджет, която за трите години на разглаждания период е както следва:
2003 г. – 787 хил. лева
2004 г. – 928 хил. лева
2005 г. – 1 036 хил. лева.
Бюджетни разходи
От размера и структурата на разходите до голяма степен се определя функционирането на социалните дейности в общината и осигуряването на средства за благоустрояването на населените места.
Обект на анализ са бюджетните разходи за посочените по-горе години – 2003, 2004 и 2005 г. Разходите се диференцират по следните основни параграфи на бюджета:
- разходи за труд - заплатите на бюджетните служители, всички видове осигуровки и други възнаграждения;
- разходи за веществена издръжка - разходите за храна, за инвентар, лекарства, облекло, отопление, осветление и други подобни;
- инвестиционни разходи - основно за ремонт; за придобиване на Дълготрайни материални и нематериални активи
Определена представа за мястото и значимостта на различните дейности в общината дава структурата на бюджетните разходи за тези дейности. Анализът на бюджетните разходи за 2003 г., 2004 г. и 2005 г.дава представа за това кой дейности са с най-голяма тежест в бюджетното финансиране в община Медковец.
Поради наличието на икономически негативни процеси, които обективно водят до необходимостта от свиване на бюджетните разходи в общинските бюджети, в т.ч. и в бюджета на община Медковец е заложен висок относителен дял на разходите за труд.
В общата структура на бюджетните разходи най-висок е делът на разходите за образование. В бюджета за 2005 г. те са около 44,52 % от общия размер на всички разходи.
По години издръжката по функции е както следва:
ПРИХОДИ |
Бюджет 2003 (в лева) |
Бюджет 2004 (в лева) |
Бюджет 2005 (в лева) |
Имуществени данъци, неданъчни приходи и преотстъпен данък |
177 070 |
123 669 |
122 815 |
1.Преотстъпен данък |
78 300 |
||
2.Имуществени данъци |
27 490 |
28 000 |
16 700 |
3.Неданъчни приходи |
71 280 |
95 669 |
106 115 |
Взаимоотношения с Централния бюджет |
787 459 |
927 986 |
1 035 646 |
1.Обща допълваща субсидия |
667 000 |
701 186 |
697 646 |
2.Обща изравнителна субсидия |
34 000 |
70 800 |
155 800 |
3.Целева субсидия за капиталови разходи |
86 000 |
28 000 |
50 900 |
Трансфери |
459 |
128 000 |
131 300 |
Финансиране на дефицит |
25 664 |
5 316 |
76 349 |
1.Остатък в лв. от предходния период |
4 790 |
5 316 |
76 349 |
2.Друго финансиране |
20 874 |
||
Общо приходи |
990 193 |
1 056 971 |
1 234 810 |
Разходната част на общината има следната структура:
РАЗХОДИ |
Бюджет 2003 (в лева) |
Бюджет 2004 (в лева) |
Бюджет 2005 (в лева) |
Общо разходи |
990 193 |
1 056 971 |
1 234 810 |
Общи държавни служби |
259 524 |
300 426 |
365 292 |
Отбрана и сигурност |
26 904 |
30 580 |
33 886 |
Образование |
421 042 |
550 619 |
549 745 |
Здравеопезване |
23 539 |
30 675 |
31 216 |
Социално осигуряване и подпомагане |
143 461 |
51 481 |
96 481 |
Жилищно строителство и опазване на околната среда |
72 430 |
39 650 |
78 466 |
Почивно дело и култура |
26 725 |
43 891 |
58 223 |
Икономически дейности и услуги |
16 568 |
9 649 |
21 501 |
От бюджета на общината се финансират дейностите по издръжка на образованието, социалното осигуряване и подпомагане, здравеопазването, културата и издръжката на общинската администрация.
6. Съвместна дейност и партньорство с други общини
Съвместна дейност и партньорство с други общини намира изражение в:
- подобряване на техническата инфраструктура;
- подобряване на транспортното между-общинско обслужване;
- съвместни стопански/бизнес проекти;
- съвместни екологични проекти.
7.Силни и слаби страни, възможности и заплахи в Община Медковец
S.W.O.T. |
L.O.E.D. |
Силни страни
|
Надграждане
|
Слаби страни |
Преодоляване |
Възможности |
Използване
|
Заплахи
3.Задълбочаващият се отрицателен прираст на населението . |
Защита
|
Силни страни-S.W.O.T и как да подсилим техния ефект – L.O.E.D
Стратегическо географско положение.
Близостта на Общината до пристанище Лом, както и разположението до стратегическите пътища водещи към София и Лом, са предпоставка за евтин транспорт и износ на селскостопански стоки за традиционните пазари на Сърбия, Украйна и Румъния.
Близостта до столицата.
Близостта до столицата дава възможност на бизнеса в Общината да осъществява бързи и лесни контакти със съответните бизнес среди, да популяризира възможностите на Общината и по-бързо да осигурява инвестиции.
Свободна нискоквалифицирана работна ръка.
Това дава възможност и стратегически предимства за всички инвеститори.Това създава възможност за ниска себестойност на всякакъв вид произведена продукция.Изхождайки от факта, че безработицата в Общината е голяма и крайно некфалифицирана, следва извода, че е необходима прекфалификация на същата, като непрекъснато проучваме нуждите на пазара на труда.
Приятелски настроена към бизнеса местна власт.
Общинското ръководство винаги са разбирали ролята и мястото на чуждите инвестиции и нуждата да се съдейства на всеки инвеститор независимо дали е местен или външен.Всяка предложена идея за развиване на какъвто и да е бизнес, се приема положително и се подпомага всячески за нейното развитие.
Екологически чист район.
На територията на Общината няма прозводства, които замърсяват околната среда.Това е предпоставка за развитието на екологично земеделие във всичките му форми.
Ниска престъпност.
В Общината винаги престъпността е била ниска, което се дължи на превантивната работа на органите на МВР.Това от своя страна е предпоставка за спокойствие, ред и сигурност на гражданите на Общината и и нейните посетители.
Ниски наеми и ниски цени на имотите.
Цената на земята, което е най- голямото богатство на Общината, разбира след хората,които живеят в нея, е изключително ниска, а така също са ниски наемите на земята, което е предпоставка за наемането и обработването на същата.Ниски са и цените на недвижимата собственост.